5 dolog, amit a BlackBerry jól csinál a médiában – I. rész

Privacy_ON_PRIV

Hogy ne érhessen bennünket az a vád, hogy a BlackBerry marketingjét mindig csak ekézzük (amúgy érte haragszunk, nem ellene), kicsit mélyebb és időben távolabbi áttekintésre invitáljuk a T. olvasót, ahol megnézhetjük, honnan indultak a dolgok, hova jutottak, és hova tartanak, s főleg mi az, ami jól működött eddig.

Nehéz lenne tagadni az eszközök piacán hanyatló trendet mutató eladások fényében, hogy a BlackBerry már nem az a friss csirke, mint rég volt – de azért még nem is kihalt dinoszaurusz.

Vannak időszakok, amikor a tapasztalat győzedelmeskedik, és pont a BlackBerry dicső és bőséges tapasztalatai lehetnek azok a dolgok, amelyek átsegítik a hardveres divíziót a nehézségeken.

priv_toronto

Ha a Priv nem fog egy tisztes, pár milliónyi felhasználó zsebében landolni, a BlackBerry hardveres divízióját jó eséllyel felszámolják, s erőforrásait reallokálják a cégen belül, de a Waterloo-i óriás színe-javát jelentő két szoftveres divízió működésben marad. S ahogy azt a Nokia esetében is láthattuk, a hardvergyártás leállítása nem olyasvalami, ami egyik napról a másikra történik meg. Egy ilyen valószínűtlen forgatókönyv megvalósulása esetén a jelenlegi készülékek támogatása (a BlackBerry 10 készülékeké is) megmarad, amíg azok hivatalosan el nem érik életciklusuk végét. Ahogy mondják, sok forog kockán, ha mindent egy lapra feltéve a Priv sikerére alapoznak.

Tekintsük át a BlackBerry marketingjének történetét.

Az egyszer biztos, hogy a BlackBerry nem éppen a nagy marketing-erőművéről közismert, s jó okunk van azt gondolni, hogy nem várható el tőle, hogy e téren pont most induljanak be. Ezzel nem azt állítjuk, hogy ne vettek volna részt a fogyasztói marketingben, csak azt, hogy az egyéni ügyfelekre szabott kampányaik sosem voltak nagyon emlékezetesek vagy figyelemreméltóak. Bár kivételként említhetjük a BeBold kampányukat.  A kedves Olvasó nem emlékezhet a BlackBerry Storm hirdetéseire mert azok a Verizon színeiben a másik földrészen futottak, de az igazán rossz hír az, hogy az amerikaiak sem emlékeztek rá. Akárcsak a Super Bowl hirdetésre. Hogy lett hát akkor piacvezető az okostelefonok terén a BlackBerryből egy letűnt korszakban?

Az okostelefonok robbanásszerű elterjedésének korszakában a BlackBerry közismert névvé vált egy alapelv miatt, amit úgy neveznek, a „vélt hiány” princípiuma. Ez az alapelv olyasvalami volt akkoriban, amiről csak néhány privilegizált személy tudott, akik azt üzleti titokként kezelték. A BlackBerry születésétől fogva azoknak az eszköze volt, akik elfoglaltak, tele vannak tennivalókkal, találkozókkal, ellenőrzőlistákkal, rajtuk elvégzendő feladatokkal, felhívandó számokkal. Szabadságot adott azoknak az ügyvezetőknek, akiknek korábban bumfordi PDA-kra kellett hagyatkozniuk, várakozniuk kellett a munkaállomásaikra, vagy arra hogy legyen egy szabad csatlakozójuk, hogy végre az internetre kapcsolódhassanak és letölthessék, szinkronizálhassák a leveleiket és el tudják végezni a munkát. A forradalmi BES technológia lehetővé tette a hatékony adattömörítést és továbbítást a hálózat szolgáltatóin keresztül, miközben magas szintű adatbiztonságot tartott fenn a rendszer. Ahogy a vállalatok lassan, de biztosan adoptálták a BlackBerry megoldásait, annak eszközei egyre szélesebb körben terjedtek el. Hamarosan Fortune 500-as cégek alkalmazottai és ex-alkalmazottai vágytak BlackBerryre már személyes használat céljából is, a céges környezeten kívül, és ahogy azt mondani szokták: a többi már történelem. Amint a BIS megjelent és elérhetővé vált a különböző szolgáltatók kínálatában a nagyközönség egyéni előfizetői számára, a BlackBerry egyszerűen egy közismert jelenséggé vált, a mindennapok magától értetődő részévé. Nagyjából elmondható, hogy azon szakemberek célpiaca, akik megbízható eszközt kerestek a dolgaik elvégzéséhez, nem változott túl sokat azóta sem.

Az előző CEO, Thorsten Heins a 2012-es BlackBerry 10 keynote-on az alábbiak szerint magyarázta el, hogy a cég milyen módon szolgálja ki a „BlackBerry populációt” tehát a BlackBerryt használókat és azokat, akiknek céljaihoz leginkább a BB fekszik:

Való igaz, valaki mondhatná, hogy ezzel csak azt mondta, amit a hallgatóság hallani szeretett volna, ám az igazság az, hogy Thorsten leírása arról, hogy kik szeretik a BlackBerryt és kiket érdekelnek a készülékei, igencsak precíz volt, és a mai napig nem sokat változott, láthatjuk ezt a jelenlegi CEO John Chen megnyilatkozásából is.

Ugorjunk a jelenbe – ez évben John Chen újfent megerősítette, hogy a „prosumer” (=kb. „profi felhasználó”, a professional és a consumer szavak összevonásából) rétegre koncentrál. Egy interjújában a CNN Money riporterének elmondta: a BlackBerry a lényegre apellál: a termelékenységre és a biztonságra. Ugyanezen a felvételen Chen elismerte, hogy „a BlackBerry nem tudja, hogyan legyen szexi”, viccesen hozzátéve, talán a hátlapokat más színűre tudnák festeni. Ám nem tudni hogyan legyen valaki szexi, nem szükségszerűen negatív dolog.

A professzionális embereket keressük. Ez a produktivitásról szól: (az eszköz) biztonságos, védettek az adatai és produktív.

-John Chen

 

Folyt. köv.

 

Comments

Hozzászólás

Válasz erre

F