Eljöve a ‘Z’ és a ‘Q’ megnevezés hattyúdala?

A BlackBerry 10 széria indulásakor két roppant sikeres, jól eltalált készülékkel rukkoltak ki, egymást követően ez volt a Z10 és a Q10. A rá következő egy év során a BlackBerry a Q5-öt és a Z30-at hozta el nekünk, majd 2014 elején jött a Z3.

Az elgondolás a betűjelzések mögött nem különösebben cifra, halál egyszerűen annyi a sztori, hogy Z betűjelzéssel illetik az összes teljes érintős készüléket, Q-val pedig a fizikai qwertyt kapott okostelefonokat jelölik. Nagyjából ennyi. Még a számozás is logikus, hiszen pl.: Z3 < Z10 < Z30, már ami a kategóriájukat (és nem feltétlenül a specifikációikat, de azért nagyjából azt is) illeti.

Ez a branding szisztéma a high-end, vagyis csúcskategóriás luxusautók konvencionális jelölésrendszerét követi, mert hát a BlackBerry mindig is a luxus és a siker, valamint az üzleti élet szimbóluma, ha tetszik szinonimája volt, így tökéletesen illik hozzá ez az elv.

Mindazonáltal ez egy komoly változás volt az előd készülékekhez képest, amelyek rajongóinak meg kellett szokniuk az új szisztémát. A Bold név ikonikus volt, és egyszerűen jelentőséggel bírt, amint szóbakerült. A Curve hihetetlenül népszerű széria volt, s a mai napig még mindig a leginkább ismert BlackBerry kategória a világon. 2013 és 2014 közt aztán eljöttek az új nevek, amelyekhez szépen, fokozatosan hozzászoktunk.

Mostanra kezde(né)nek úgy igazán bekerülni a köztudatba, ami azt illeti.

A BlackBerry két legújabb okostelefonja viszont némiképp meglepő módon nem követi a korábban kialakított BB10 márkanév-struktúrát. Őszintén szólva ez azért mégsem annyira borzasztóan meglepő, ez a koncepció mindig is a levegőben lógott, hiszen szinte minden kiadott és ki nem adott készüléknek volt/van valamilyen kódneve is (Kopi, Café, a Z3 esetében Jakarta, stb. Még a Z10-nek is volt neve a legelején – London néven hivatkoztak rá a kezdeti időkben, míg át nem alakul az elnevezési szisztéma + a dizájnja egyidejűleg ( – ld. tegnapi cikkünket).

A Passport és a Classic esetében a számozás, ami ugyan továbbra is megvan a korábbiakhoz hasonlóan, most hirtelen a háttérbe szorult, és a kódnév az, ami elsődleges infóként elénk “tolakodik”. Nem olyan nagy baj ez, mert egy értelmes nevet sokkal egyszerűbb “hívószóként” ízlelgetve megjegyezni (a másik oldalról nézve: a köztudatba betenni), mint egy sokadik “QZXS” + számsorból álló kódnevet, hisz’ amúgyis ilyenekkel van tele a világ. Eklatáns példája ennek a dzsumbujnak a Samsung, ők konkrétan teleszemetelik az egész bolygót követhetetlen, kínszenvedést okozó négyjegyű(!) termékszámozásukkal, és ha ez nem volna elég, a sírba tesznek sokakat azzal, hogy minden termékük “Galaxy”, legyen az alsó, közép, vagy felsőkategóriás telefon, tablet, fényképezőgép, vagy kb. bármi.

Ahogy az idő telik, és egyre újabb információk szivárognak ki az eljövendő termékpaletta kapcsán, úgy tűnik, hogy ezek is az új trendet fogják követni. Mint kiderült, ott van pl. a korábban Rio-ként, manapság Leap néven emlegetett teljes érintős készülék, amely nagyjából a Z10 utódaként pozicionálva fog debütálni. (Bár őszintén szólva a specifikációit áttekintve semmiféle átütő erőt nem érzünk benne, de még előrelépést sem nagyon – hacsak design-fronton nem: ami által a Passport vonalára/kinézetére fog hajazni a készülék szögletes sarkaival és a körben húzódó acélkerettel. De ez egy másik történet, és jelen cikkünknek nem ez a tárgya.)

phband-204228

A Leap (a.k.a. Rio)

Summa-summárum, a BlackBerry úgy tűnik, visszatér egy sokkal konvencionálisabb branding szisztémára, ahol a márkajelzések ismét rövid, találó, frappáns, értelmes szavakból fognak állni. Egyúttal nyilván süllyesztőbe kerül a Z és Q vonalak szerinti elnevezés.

Persze mindezen nem áll vagy bukik semmi, pontosabban nem ezen áll vagy bukik a cég sikere, nyilvánvalóan. S mivel a Z és Q elnevezések önmagukban nem igazán segítették fel a céget a padlóról, valóban lehet “bold” (merész) e téren, és akár egy mozdulattal nyugodtan elvetheti a régi elnevezéseket (mint ahogy egyre nyilvánvalóbb módon teszi is ezt.) Ki tudja, talán még jót is tesz a megtépázott hírnévnek a sok “ZWXQ 9388-as”, megkülönböztethetetlen, megjegyezhetetlen okostelefon közepette.

A madarak azt csiripelik, hogy John Chen az, aki nem szívleli a betűket és a számokat, és a “rendes” neveket preferálja, míg pl. Thorsten Heins-nek az égvilágon semmi baja nem volt a Q-s és Z-s koncepcióval. De ő már a múlté, mint ahogy szemlátomást a betűkódok is erre tartanak… Chen kifejezetten bátorította pl. az illetékeseket, hogy ne hívják többé Q20-nak a Classicot, már akkor, amikor először szóba került a készülék terve.

Akármi/akárki is az ok a szemléletváltás mögött, úgy tűnik, hogy szép lassan, de határozottan gyökeret ver. Számos BlackBerry tulajtól is hallani lehetett egyébiránt, hogy nem kedvelik a Z és Q megjelöléseket. Bizonyára ők is örömmel üdvözlik a fentebb leírt fejleményeket e téren. Nem gondoljuk feltétlenül, hogy egy ilyen apróság döntő lehet abban, hogy valaki végül megvesz egy készüléket, vagy sem, de ki tudja? Azt mondják, az ördög a részletekben rejlik…

Ti az értelmes, jelentéssel bíró fantázianeveket, vagy az egyszerű, rövid, frappáns kódneveket kedvelitek jobban? Netán a hosszúakat és bonyolultakat? Vagy a Samsung-féle hibridet, ahol van minden: kódszám, betű és fantázianév is? Írjátok meg a blogon érveiteket!

 

 

Comments

Hozzászólás

Válasz erre

F